Facebook er en brækspand

Julesmåkager uden hvedemel

skaermbillede-2017-11-28-kl-17-56-31

Kostvejleder: Drop hvedemelet i julekagerne – der er 5 bedre muligheder

Vælg mel med omtanke, når du bager julekager, så bliver december bare lidt sundere.

Klejner, vaniljekranse, pebernødder, brunkager mv.

Vi bager løs i december måned med et stort forbrug af sukker og hvedemel til følge.

Men dropper man det traditionelle hvedemel, når man julebager, så kan december blive både sundere og sprødere.

Sådan lyder rådet fra ’Go’ morgen Danmark’s faste ernæringsekspert, Michelle Kristensen.

– Hvedemel skal sammenlignes med raffineret sukker, for der er ingen vitaminer eller mineraler i. Det er ren energi, man får ind i kroppen, lyder det fra eksperten.

Derfor kan det være en god idé at gå efter nogle alternativer til hvedemel, fortæller Michelle Kristensen.

Ernæringsvejlederen har fem meltyper, hun anbefaler, at man prøver:

Fem alternative meltyper, der gør dit julebag bedre

Ernæringsekspert Michelle Kristensen anbefaler fem meltyper, der kan erstatte hvedemel.

Teffmel

Melsorten er et godt alternativ for alle, der ønsker at spise mindre hvedemel.

Teff er en græsart fra Etiopien. Planten bliver cirka 60 centimeter høj og giver meget små frø. Til gengæld er teff meget næringsrig og indeholder både protein og fibre. Derudover indeholder det mineraler såsom kalcium og jern – mineraler, som kroppen har let ved at optage – især jernindholdet.
Melsorten er et godt alternativ for glutenallergikere og andre, der ønsker at spise mindre hvedemel, og den giver en fleksibel, elastisk, ikke-klæbende karakter til bagværket.
Derudover indeholder kornet blandt andet 50 procent mere protein, fem gange så meget fiber og 25 gange mere calcium, end brune ris gør.
Priseksempel: 120 kroner per kilo.

Mandelmel

Mandelmel er for alle dem, der vil styre blodsukkeret og have sunde fedtstoffer.

Mandelmel er rig på umættede fedtsyrer. Det er mandler, der er afskallede og derefter omdannet til en meget fin konsistens.
Fordelene ved mandelmel er, at det er rigt på fedt, kostfibre og e-vitamin og indeholder meget få kulhydrater sammenlignet med almindelig mel. Det gør det godt til folk, som har svært ved at styre blodsukkeret, men man skal også være opmærksom på, at mandelmel indeholder dobbelt så mange kalorier og ikke giver den samme konsistens som almindelig mel giver. Og så er det relativt dyrt at købe.
Det kan med fordel bruges i brød, hvis man ønsker en sødmesmag og vil nedsætte mængden af kulhydraterne, men man kan ikke lave brød, der får en god konsistens, hvis man kun bruger mandelmel til dejen.
Dog kan man sagtens bruge det i pandekager, kager eller hjemmelavet marcipan.
Priseksempel: 436 kroner per kilo.

Kikærtemel

Kikærtemel er for alle dem, der ønsker have ekstra protein i deres bagværk.

Kikærtemel er for alle dem, der ønsker have ekstra protein i deres bagværk. Kikærtemel er nemlig mere proteinholdigt, end almindelig hvedemel er. Det består af tørrede kikærter og er derfor rigt på kostfibre og en masse vitaminer og mineraler som eksempelvis A- og E-vitamin, magnesium, calcium og jern.
Det indeholder dobbelt så mange proteiner og tre gange så mange kostfibre, end almindelig hvedemel gør.
Man kan med fordel bruge kikærtemel til omelet, brød, pandekager og falafler, men man må ikke spise det råt. Kikærtemel indeholder lektiner, som man kan blive syg af at spise. Disse nedbrydes først ved opvarmning.
Priseksempel: 80 kroner per kilo.

Quinoamel

Quinoamel er et godt alternativ til hvedemel for alle kvinder, som træner meget.

Quinoamel er et godt alternativ til hvedemel, hvis man er en kvinde, som træner meget. Quinoamel indeholder nemlig jern og magnesium, som især kvinder i menstruationsalderen har brug for, hvis de træner meget. Faktisk dækker 100 gram quinoa 31 procent af et gennemsnitligt menneskes daglige for jern og magnesium, og magnesium er godt til trætte ben og får musklerne til at slappe af. Derudover er quinoamel rig på protein.
Priseksempel: 86,50 kroner per kilo.

Rugmel

Rugmel skal kan købe, hvis man vil spare penge og være lidt sundere.

De fleste, der har bagt et rugbrød, kender rugmel. Det er en meltype, som man kan købe, hvis man vil spare penge og gøre julebagværket bare en smule sundere. For rugmel er sundt.
Det er rigt på kostfibre, indeholder calcium, magnesium og jern, det mætter godt i forhold til at nedsætte diverse hjertekarsygdomme, og så er rugmel billigere, end de andre melsorter på listen.
Priseksempel: 8 kroner per kilo.
Kilde: tv2
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Facebook er en brækspand