Brug naturens egne midler: 15 velduftende planter der bekæmper myg

Maveflæsk, stress & søvnunderskud

Jeg delte forleden et opslag på facebook, om min flæskemave, som får rygterne til at løbe som en mindre steppebrand, om at jeg skulle vente mig atter et barn. Jeg er ikke gravid, og har ingen planer om at blive det igen.

Søvnmangel gør det sværere at tabe sig Et af de største problemer med søvnunderskud er, at du vil få seriøse problemer med dit stofskifte. Det vil have direkte indflydelse på hvor meget fedt der lagres i din krop, og hvor meget fedt du vil være i stand til at forbrænde. Du vil opleve, at de fleste mennesker med vægtproblemer også ofte lider at let søvnløshed, eller måske endda alvorlig søvnløshed i nogle tilfælde.

Siden Lotus kom til verden for snart halvandet år siden, har jeg ikke sovet en hel nat, fra sengetid til morgenstund, uden afbrydelser. Det er naturligvis blevet bedre med tiden, men jeg ammer stadig i de tidlige morgentimer, og sover med Lotus, så jeg bliver helt naturligt vækket flere gange hver eneste nat.

Og således har min krop reageret ved at behæfte sig med ekstra fedt, i den velkendte pæreform. Og uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få dette fedt afviklet. Jeg er i sandhed også for dårlig til at sove i ordentlig tid om aftenen. Når først børnene er puttede og sover om aftenen, er det mest tiltrækkende at være vågen nogen tid, og sidde helt stille i haven og mærke verden og mig selv, reflektere, eller se tv serier i sengen, erhverve mig viden via nettet og andet. Men det koster altså på flæskekontoen, har jeg måttet erfare.

Jeg har det sådan set ret godt med mig selv og med og i min krop, men jeg er ret træt af den skide topmave. Jeg fravælger visse beklædningsgenstande, fordi jeg ser gravid ud, og det gider jeg jo ikke, når jeg ikke er det. Så jeg agter at få afviklet min mave.

Jeg bruger allerede diverse kosttilskud som skulle have effekt på oppustet mave og mavefedt, jeg har også tidligere lavet bodywraps med ler, med en vis effekt, jeg tørbørster kroppen jævnligt. Jeg spiser ret sundt. Og nu har jeg så med begejstring læst om det kinesiske skønhedsredskab Gua Sha, som man kan skrabe fedt og appelsinhud af med. Derfor har jeg bestilt sådanne hjem til test og til salg i womanifesto shoppen. Når de er kommet hjem, vil jeg naturligvis gøre opmærksom på det, og dele hvilke effekter jeg selv oplever.

Lidt info om mavefedt

Vidste du, at mavefedt ikke nødvendigvis har noget med resten af din sundhedstilstand at gøre? At du godt kan have et sundt BMI-tal og stadig have usundt fedt på maven?

Den er skam god nok, og i denne guide vil du lære:

  • Hvad mavefedt er
  • Hvorfor mavefedt er så besværligt
  • Og hvordan du kan tabe fedt på maven

Hvad er mavefedt?

Mavefedt er noget, som vi alle har.

Mavefedt er helt normalt, selv for de mest trænede. Det kan findes lige inde under huden, men det kan også findes dybere inde, rundt om de vigtige organer.

Det er dog også her, problemet kan opstå. Hvis du har for meget af det dybe mavefedt, kan det udgøre en potentiel risiko for din sundhed – såsom for højt blodtryk og diabetes.

Alle kan have for meget mavefedt

Problemet er bare, at du kan være nok så sund og alligevel have farligt mavefedt.

En helt tynd person kan sagtens have for meget mavefedt, for så vil personen kaldes ”tyndfed”. Og du bliver ”tyndfed” – eller bare ”fed med masser af mavefedt” – ved enten at spise forkert eller være for inaktiv.

Selvom du har et BMI-tal, der falder inden for standarderne, skal du alligevel snarere se på din fedtprocent. Et godt BMI-tal er altså ikke nødvendigvis lig med en sund krop.

Hvornår skal du bekymre dig for mavefedt?

Du kan udregne din fedtprocent ved at kende til din BMI, men der er faktisk en lettere måde at finde ud af, om du har for meget mavefedt.

(Hvis du altså ikke lige orker at tage forbi din læge til en scanning.)

Du kan helt enkelt tage et målebånd og måle dig rundt om livet – lige ved navlen. Hvis du er en mand, bør du måle max 100 centimeter. Hvis du er en kvinde, bør tallet være max 90 centimeter.

Sådan kommer du af med dit mavefedt

Viser målebåndet lidt for meget?

Så er det vist på tide at hviske: ”Tab dig på maven!”

Der findes som sagt tre årsager til dit mavefedt: For dårlig kost, for lidt aktivitet og søvnunderskud. Disse kan rettes op på, og herunder forklares hvordan.

Denne kost skal du følge for at få dit mavefedt væk

Helt simpelt, så vil en sundere kost føre til et sundere liv.  Men der er især nogle principper, du kan følge, hvis du vil fokusere på dit mavefedt:

  • Ingen sukker: Sukker er én af de helt store syndere. Sukker er slemt. Men sukker er også slemt for maven, da fruktose kan føre til store mængder mavefedt. Så hvis du vil tab dig på maven, så bliver du nødt til at sige farvel til slik og sodavand.
  • Spis færre stykker brød: ”Hurtige kulhydrater”, som du eksempelvis finder i hvidt brød. Fokuser hellere på fiberholdige fødevarer.
  • Få flere proteiner: Når du spiser mad med meget protein, så vil du automatisk også spise færre kulhydrater og mindre fedt. Du vil være mæt i længere tid. Og så er der faktisk fundet en sammenhæng mellem protein og mindre mavefedt.

Jeg har en temmelig sund diæt, spiser hovedsageligt som foreskrevet, og er lidt forbløffet over, at min krop er så glad for at holde på fedtet for tiden, jeg har faktisk aldrig oplevet det i en sådan grad før.

Motioner dit mavefedt væk

Ud over kosten, så spiller motion også en stor rolle.

Det kan dog være meget hårdt at komme ordentligt i gang med motion. Daglig motion.

Personligt er jeg ikke den store motionist. Jeg kommer aldrig til at løbemotionere. Men jeg dyrker yoga/de 5 tibetanere, og hopper på vores trampolin i haven. Jeg går og cykler. Og jeg kunne nok have gavn af at begynde at svømme og danse noget mere.

Med hensyn til motion, så handler det vel mest om at få bevæget sit legeme, og gøre det på en måde som føles rar for een.

Vil maveøvelser hjælpe på dit mavefedt?

Både ja og nej.

Da man ikke kan punkt-tabe sig på den måde, kan du ikke bare kan træne dine mavemuskler og kun tabe dig dér. Sådan fungerer kroppen ikke, desværre.

Til gengæld kan maveøvelser gavne på en anden måde. Du vil som sådan ikke forbrænde dit mavefedt, men du vil gøre dine muskler mere tonede og dermed mere synlige. Og det kan hjælpe en hel del på det æstetiske.

Planken skulle være vildt effektiv mod flommemave, jeg er bare ikke særlig omhyggelig til at få den udført. Men jeg påtænker at se at få strammet op – på flæsket og selvdisciplinen – når skolesommerferien er slut, og også se at begynde at få sovet senest kl 23.

Tak fordi du læste med! Skriv gerne en kommentar, hvis du føler for det. Kærligst, Olympia

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Brug naturens egne midler: 15 velduftende planter der bekæmper myg