Gratis børnefest på Christiania

Derfor er det gavnligt at spise rugbrød hver dag


Fuldkornsrugbrød
Rugbrød er både sundt og hjælper dig med at holde den slanke linje.

Jeg elsker rugbrød, og kommer aldrig til at fjerne det fra min diæt. Når jeg er udenlands savner jeg oprigtigt, at spise rugbrød, og har eksempelvis forsøgt at erstatte det med pumpernickel brød. Og rugbrød er ovenikøbet super sundt for kroppen.

Rugbrød toptuner dit immunforsvar. Men det mørke brød har også en helt særlig slankegevinst.

Rugbrød booster immunforsvaret

Hvis du er af de mange, der er gået low-carb, så kan det være, du skal lave en lille justering. Rugbrød er nemlig det sikre valg, hvis du vil booste immunforsvaret. Det viser ny forskning fra Århus Universitet.

Feder rugbrød?

Rugbrødets sundhedsfordele stopper dog ikke ved immunforsvaret. Forskning viser nemlig, at forsøgspersoner, der spiser rugbrød til morgenmad, spiser 16 procent mindre i løbet af dagen i forhold til personer, der ikke spiser rugbrød.

Det kan være en af årsagerne til, at store befolkningsundersøgelser slår fast, at kvinder, der spiser meget fuldkorn, både vejer mindre og har en lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme og diabetes end kvinder, der ikke spiser så mange fuldkornsprodukter.

Derfor er rugbrød så sundt

Forklaringen er, at rugbrød indeholder nogle stoffer, der hedder benzoxazinoider. Disse stoffer får blodets immunceller op i gear, og får dem til at angribe bakterier, som spiller en rolle for udviklingen af blandt andet blodpropper og leddegigt.

Samtidig er rugbrød fyldt med sunde fibre, der både fylder og mætter. Fibrene binder nemlig vand til sig og svulmer op, så maden ligger længere tid i din mavesæk og sender signaler til hjernen om, at du er dejlig mæt.

Da rugbrød tager lang tid at lave og desuden er rig på enzymet fytase, er de mange mineraler i brødet, lettere for din krop at optage og udnytte end mineraler i hvedebrød.

Vælg det sundeste rugbrød

Generelt anbefales det, at du spiser mindst 75 gram fuldkorn om dagen. Det opnår du fx ved at spise en portion havregryn og 2 skiver rugbrød.

Noget rugbrød er sundere end andet. Hvis du vil have mest mulig sundhed, så gå efter:

  • Mest muligt rug. Det vil sige et brød, hvor rug står højt oppe på ingredienslisten.
  • Et minimum af salt. Kig efter det grønne nøglehulsmærke, der sikrer, at dit brød maksimalt indeholder 1,2 gram salt per 100 gram, eller det orange fuldkornsmærke.
  • Mange kostfibre. Dit rugbrød skal helst indeholde minimum 8 gram kostfibre per 100 gram.
  • Et tungt brød. Regn med, at jo tungere, jo flere kostfibre.
  • Ignorér farven. Et mørkt brød behøver ikke nødvendigvis at indeholde masser af fuldkorn. Det kan være tilsat farve i form af malt eller sirup.
Kilde: Iform
Nu er skolesommerferien snart slut, og det er tid til madpakker igen. Læs mit indlæg om sund og bæredygtig madpakke indpakning.
Tak fordi du læste med! Skriv gerne en kommentar, hvis du føler for det. Kærligst, Olympia
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Gratis børnefest på Christiania