Hjemme med sygt barn

Friskolen Den Frie Fakkel

Jeg er så vild med værdigrundlaget på mine børns nye skole. Og det er mere end fantastisk, at de først skal møde kl 9. Mine børn er virkelig glade for at gå der, de knytter fine sociale kontakter, de glæder sig til at skulle afsted, og i går lærte de eksempelvis om hjernes amygdala(et lille område i hjernens tindingelap, som blandt andet håndterer frygt og forsvarsreaktioner. Den er en del af det limbiske system og har forbindelser til hypofysen, binyrerne, lugtesansen og til indtagelse af føde og væske. Amygdala kan udløse forskellige viscerale og autonome reaktioner (vejrtrækning, kredsløb, mave-tarmkanal). Der er omkring 12 millioner neuroner i menneskets amygdala. Amygdala er involveret i posttraumatisk belastningsreaktion) og de tegnede deres eget ‘indre monster’ – det som tager over, når vi rammes af frygt, vrede, angst mv. Jeg har skælvet lidt ved denne store beslutning, at flytte dem, men jeg kan mærke på dem, at de virkelig går ind i trivsel med skolehverdagene og er yderst positivt stemte.

Den Frie Fakkels værdigrundlag

Skolens opgave er:
⁃ at finde hver enkelt barns talenter og passioner, og i samarbejde med forældrene og lokalmiljøet at støtte og videreudvikle det
⁃ At give børn lyst til at lære og selv tage ansvar for deres læring
⁃ at lave et miljø hvor børnene lærer brugbare færdigheder
⁃ at give børnene mulighed for at undersøge verden omkring dem gennem undren og eksperimenteren
⁃ At give børnene gode vaner så de selv bliver i stand til at opfylde menneskets fire basale områder hjerne, hjerte, krop og sjæl.
⁃ At give børnene evnen til at finde ro i sig selv
⁃ at give børnene en tryg og sjov hverdag med positive relationer
⁃ at bevare og udbygge hver enkelt barns kreative evner hvad end de måtte være
⁃ at lære børnene at fejle og se det som en naturlig og brugbar del af livet
⁃ at give børnene så stærk en tro på sig selv, at de bliver risikovillige til at prøve nye ting

Skolen har to områder der skal undervises i:

– Det ene er den fysiske verden omkring os- dertil hører fagrækken. Børnene skal gennem skolen tilegne sig brugbare færdigheder og viden der kan anvendes i praksis.

⁃ Det andet er den indre verden de oplever, dertil hører følelsesregulering, empati, at kunne lytte, forstå og finde frugtbare måder at samarbejde med andre, udvikle et godt selvværd og selvtillid. Børnene skal blive i stand til at genkende, forstå og håndtere egne og andres følelser på en god måde. De skal lære at samarbejde med andre hvor alles styrker bliver brugt aktivt. De skal bevare og udbygge troen på egne evner og eget værd.

Børn er nysgerrige af natur, de elsker at lære. Desværre sker der ofte det, at der opstår en modvilje mod at lære idet vi begynder at uddanne dem. Der er en uoverensstemmelse mellem børns lyst og utrolige evne til at lære, og den måde vi underviser dem på.

Vision:
Skolen er et sted med individualiseret undervisning. Konformitet og ensretning bremser kreativitet, nytænkning, idegenerering og fremmedgør læringen for mennesket.

Den Frie Fakkel skal være en skole hvor børnene kan gøre brug af alle deres talenter. De skal lære at tænke nyt, være kreative og gennem den kreativitet være i stand til at omstille sig og skabe noget for sig selv og samarbejde med andre. Vi lever i en tid med så hurtige forandringer, at vi ikke kan forudsige hvilke jobs der kommer til at være, hvilke evner der er nødvendige. At fokusere ensidigt på ”boglige” kompetencer og undervise ud fra en klar hierarkisk orden (matematik, naturfag, sprog øverst) giver ikke mening. Vi må se bredere på menneskets evner og inddrage alle aspekter.

Skolen skal lære børnene at bruge ordet ”endnu”. I stedet for ”jeg kan ikke” så tilføj ”endnu” jeg er ikke god til det endnu, jeg prøvede men det lykkedes ikke… endnu!

Læringen skal tage udgangspunkt i den enkelte elevs styrker og passioner, undervisningen skal være praktisk orienteret hvor teori bliver til personlig erfaring.

Testfri skole:
Tests i skolen giver elever feedback på deres resultater, ikke på processen. Når man roser børns intelligens får man børn der ikke tør prøve noget nyt, de bliver bange for at fejle. De vil foretrække opgaver de ved de er gode til i forvejen. Når man roser børns forsøg, deres eksperimenteren og deres vilje til at prøve noget nyt med risiko for at fejle, får man børn der lærer mere, er gladere og mindre stressede. De vil hellere gå til en ny opgave med mulighed for at lære noget, men samtidig med risiko for at fejle, frem for at vælge de sikre opgaver som de ved de kan i forvejen.
Test er derfor ikke en del af skolens hverdag. Der afholdes 9. klasses afgangsprøve.

Forældreansvar:
Det er forældrenes ansvar at bakke op om skolens værdigrundlag og deltage i aktiviteter omkring skolen, herunder forældremøder, arbejdsdage (maks 2 om året) og skole-hjem samtaler. Herudover inviteres til festligheder omkring højtiderne.

“You don’t fail when you aim high and miss; you fail when you aim low, and you hit.”

Læs eventuelt om skolens tilblivelse i Politikens skoleliv.

Og om min argumentation for at flytte mine børn fra Steiner skolen til Den Frie Fakkel.

Tak fordi du læste med! Skriv gerne en kommentar, hvis du føler for det. Kærligst, Olympia

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hjemme med sygt barn